Voor kinderen, voor ouders, voor jongvolwassenen

 

Voor kinderen

Als ouder kun je niet altijd achterhalen waar de oorsprong van de klacht ligt.  Ik kijk graag mee naar wat zich voordoet.

Er kan o.a. hulp worden geholpen bij:

  • Sociale problemen, zoals bvb een laag zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld, sociale angst, faalangst, teruggetrokken gedrag, overheersend gedrag, depressie, het ervaren van angsten of te weinig inzicht in eigen gedrag.

  • Emotionele problemen, zoals verdriet na verlies of scheiding, onverklaarbaar verdriet, gedrag wat niet bij de leeftijd past, somberheid of eetproblemen.  

  • Gedragsproblemen, bijvoorbeeld het gebruik van geweld, woedeaanvallen, pesten, brutaal zijn, clownesk gedrag, moeilijk samenwerken, liegen, spijbelen of stelen.

  • Ontwikkelingsproblemen zoals duimzuigen, bedplassen, peuterpraten, kortom niet bij de leeftijd passend gedrag

  • Lichamelijke klachten waar geen medische oorzaak voor gevonden wordt, bijvoorbeeld buikpijn of hoofdpijn.

  • Het aanreiken van handvatten bij bijzondere eigenschappen als bijvoorbeeld ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, autisme of hoogsensitiviteit.

 

Zonder de betrokkenheid en welwillendheid van de ouders om mee te gaan in de beweging van hun kind, is verandering moeilijk te realiseren. Door met elkaar in gesprek te gaan komen ideeën en overtuigingen in beeld. Door samen te kijken naar de eigen behoeften én die van de ander, liggen oplossingen vaak dichterbij dan verwacht.  Soms is het op een ander manier communiceren met elkaar al voldoende.  

 

Voor ouders

Als ouders kun je vastlopen door zaken uit het verleden die je eerder niet aan hebt kunnen of durven pakken. Zo loopt menigeen met een rugzak  door het leven, vol met lasten die het dragen van die rugzak zwaar maken. Je kunt en mag loslaten.

Voor jongvolwassenen

Er komt een moment dat je uit huis gaat. Je gaat voor het eerst studeren of je gaat op zoek naar een baan. Nieuwe vrienden, een nieuw leven met een ander leefpatroon waarin je komt te staan voor uitdagingen: je geld beheren, een onbeperkte toegang tot uitgaan, alcohol en drugs. Niets willen missen op social media, anders doe je niet mee.  Steeds maar keuzes moeten maken. Maar ja... je bent maar één keer jong, toch?

Er zijn veel series en films waarin deze levensfase vaak geassocieerd wordt met mentale problemen. Maar is dat in scene gezet vanuit werkelijkheid of is het fictie?

We weten inmiddels wél dat het werkelijkheid is dat er steeds meer jongeren zijn die tegen een burnout aan zitten, of er daadwerkelijk mee kampen. Er zijn veel veroorzakers van een burnout, en minstens zoveel kenmerken. Op internet vind je er veel informatie over.

Als je tegen dingen aanloopt waar je geen raad mee weet heb je een keus: je kunt bij de pakken neer blijven zitten of je kiest ervoor om jouw huidige situatie aan te pakken en zélf weer koers te gaan bepalen. Het kan echt beter, dus zoek de hulp die bij je past.

Ook voor professionals

Feedback geven aan leerkrachten, sporttrainers of pedagogisch medewerkers en het aanreiken van handvatten om  op een vernieuwde basis verder met het kind te kunnen werken kan tot nieuwe inzichten leiden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • een reëel beeld verkrijgen op de mogelijkheden van het kind 

  • een plan van aanpak maken voor het kind in klas of team

  • inzicht in mogelijke belemmeringen op sociaal, emotioneel, fysiek of leertechnisch vlak

  • een manier vinden om de communicatie met het kind anders aan te pakken

  • ​het kind beter kunnen begrijpen binnen zijn omgeving

Effectief communiceren met kinderen en jongeren: 
denk niet vanuit jezelf, maar denk vanuit het kind