top of page
copyright: bien kindertherapie

Voor kinderen, voor ouders, voor jongeren en jongvolwassenen

Voor kinderen

Als ouder kun je niet altijd achterhalen waar de oorsprong van de klacht ligt.  Ik kijk dan graag mee naar wat er speelt.

Er kan o.a. hulp worden geholpen bij:

  • Sociale problemen, zoals bvb een laag zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld, sociale angst, faalangst, teruggetrokken gedrag, overheersend gedrag, depressie, het ervaren van angsten of te weinig inzicht in eigen gedrag.

  • Emotionele problemen, zoals verdriet na verlies of scheiding, onverklaarbaar verdriet, gedrag wat niet bij de leeftijd past, somberheid of eetproblemen.  

  • Gedragsproblemen, bijvoorbeeld het gebruik van geweld, woedeaanvallen, pesten, brutaal zijn, clownesk gedrag, moeilijk samenwerken, liegen, spijbelen of stelen.

  • Ontwikkelingsproblemen zoals duimzuigen, bedplassen, peuterpraten, kortom niet bij de leeftijd passend gedrag. 

  • Lichamelijke klachten waar geen medische oorzaak voor gevonden wordt, bijvoorbeeld buikpijn of hoofdpijn.

  • Het aanreiken van handvatten bij bijzondere eigenschappen als bijvoorbeeld ADHD, ADD, hoogbegaafdheid, autisme of hoogsensitiviteit.

 

Zonder de betrokkenheid en welwillendheid van de ouders om mee te gaan in de beweging van hun kind, is verandering moeilijk te realiseren. Door met elkaar in gesprek te gaan komen ideeën en overtuigingen in beeld. Door samen te kijken naar de eigen behoeften én die van de ander, liggen oplossingen vaak dichterbij dan verwacht.  Soms is het op een ander manier communiceren met elkaar al voldoende.  

 

Voor ouders

Als ouders kun je vastlopen door zaken uit het verleden die je eerder niet aan hebt kunnen of durven pakken. Zo loopt menigeen met een rugzak  door het leven, vol met lasten die het dragen van die rugzak zwaar maken. Je kunt en mag loslaten.

Voor jongeren en jongvolwassenen

Er komt een moment dat je uit huis gaat. Je gaat voor het eerst studeren of je gaat op zoek naar een baan. Nieuwe vrienden, een nieuw leven met 

een ander leefpatroon waarin je komt te staan voor uitdagingen: je geld beheren, een onbeperkte toegang tot uitgaan, alcohol en drugs.

Niets willen missen op social media, anders doe je niet mee.  Steeds maar keuzes moeten maken. Maar ja... je bent maar één keer jong, toch?

Er zijn veel series en films waarin deze levensfase vaak geassocieerd wordt met mentale problemen.

De vraag is of dat in scene gezet is vanuit werkelijkheid,  of is het fictie?

We weten inmiddels wél dat het werkelijkheid is dat er steeds meer jongeren zijn die te maken hebben met lichte problematiek tot het tegen een

burn out aan zitten, of er daadwerkelijk mee kampen. Er zijn veel veroorzakers van een burnout, en minstens zoveel kenmerken.

Op internet vind je er veel informatie over.

Als je tegen dingen aanloopt waar je geen raad mee weet heb je een keus: je kunt bij de pakken neer blijven zitten of je kiest ervoor om jouw huidige situatie aan te pakken en zélf weer koers te gaan bepalen. Het kan echt beter, dus zoek de hulp die bij je past. Het kan zomaar zijn dat je na een paar gesprekken tot nieuwe inzichten komt en anders aan kijkt tegen wat je eerst zo dwars zat.

Ook voor professionals

Feedback geven aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers of trainers en het aanreiken van handvatten kan leiden tot verder werken vanuit een vernieuwde basis. Een win-win situatie voor kind en begeleider!

Denk bijvoorbeeld aan:

  • een reëel beeld verkrijgen op de mogelijkheden van het kind 

  • een plan van aanpak maken voor het kind in klas, groep of team

  • inzicht in mogelijke belemmeringen op sociaal, emotioneel, fysiek of leertechnisch vlak

  • een manier vinden om de communicatie met het kind anders aan te pakken

  • ​het kind beter kunnen begrijpen binnen zijn omgeving

Effectief communiceren met kinderen en jongeren: 
denk niet vanuit jezelf, maar denk vanuit het kind
bottom of page